06. 01. 2020.
Pitanje je:

Što napraviti u slučaju "neuspješnog" dohvata ažuriranog dokumenta iz EOJN RH?

Naime, naručitelj je  31. srpnja 2019. putem EOJN RH dana pokušao pribaviti ažurirani dokument odnosno Potvrdu Porezne uprave kojom se dokazuje da ne postoje osnove za isključenje gospodarskog subjekta koji je dostavio ekonomski najpovoljniju ponudu.

U prikazu portala Oglasnika EOJN RH iz istog zahtjeva, vidljivo je da su podaci iz sudskog registra i kaznene evidencije zatraženi, ali i dohvaćeni 31. srpnja 2019.g., a da dokaz iz evidencije Porezne uprave zatražen istog datuma još nije dohvaćen, uz napomenu da je „Dohvat u tijeku”.

Kako se dohvat iz registara i evidencija putem EOJN RH nije mogao izvršiti za potvrdu Porezne uprave sve do 07. kolovoza 2019. godine, naručitelj je od Porezne uprave zatražio žurnu dostavu predmetnog dokaza te je zaprimio odgovor:

„Vaš je upit zaprimljen i biti će obrađen u najkraćem mogućem roku”.

Naručitelj je 10. kolovoza 2019. godine dobio obavijest da je status dohvata promijenjen iz statusa "Dohvat u tijeku" u status : "Dohvat neuspješan".

Što može učiniti naručitelj u takvoj situaciji?

Odgovor se nalazi u rješenju DKOM-a od 21. listopada 2019. u kojem je opisana ova situacija.

Vjerojatno bi bilo važno dobiti odgovor kako je do toga došlo, da li je posrijedi tehnička greška EOJN ili je možda u pitanju zastoj u Poreznoj upravi, ili je nešto treće?

Međutim, naručitelj u fazi pregleda i ocjene ponuda mora biti učinkovit i čim prije donijeti kvalitetnu odluku, stoga je čim prije potrebno poduzeti određene radnje u ovom situaciji, a koje će dovesti do rješenja i dokaza da ne postoje osnove za isključenje za gospodarskog  subjekta sa ekonomski najpovoljnijom ponudom.

Stoga je, nakon neuspješnog dohvata iz EOJN, naručitelj zatražio izravno od odabranog ponuditelja dostavu dokaza.

Odabrani ponuditelj je po pozivu naručitelja dostavio traženi ažurirani dokument kojim je dokazao da ne postoje okolnosti zbog kojih bi trebao biti isključen.

Međutim, nakon toga je uložena žalba na odluku o odabiru.

Žalitelj navodi da drži da je u konkretnom slučaju na djelu arbitrarnost naručitelja glede pribavljanja dokaza od odabranog ponuditelja, protivno načelima javne nabave i upravnog postupka u skladu s čl. 399. st. 2. ZJN-a te smatra da se treba uzeti u obzir odredba čl. 4. st. 2. ZJN-a, kojom je propisano da javna nabava ne smije biti osmišljena s namjerom izbjegavanja primjene ovoga Zakona ili izbjegavanja primjene pravila o javnoj nabavi ili s namjerom da se određenim gospodarskim subjektima neopravdano da prednost ili ih se stavi u nepovoljan položaj. Mogućnost manevriranja naručitelja s činjenicama, navodi žalitelj, sasvim je očita ako se ima u vidu da u navedenom razdoblju od 31. srpnja do 10. kolovoza 2019. godine u sustavu EOJN RH nije bilo nikakvih problema niti zapreka za dohvaćanje dokaza i registara i evidencija državnih tijela.

Kako odlučuje DKOM?

Iz činjenica utvrđenih u žalbenom postupku proizlazi da između stranaka nije sporno da je naručitelj u smislu članka 262. stavak 1. ZJN 2016 pokušao dohvat dokaza iz registara i evidencija RH putem sustava EOJN RH. Također nije sporno da je naručitelj s uspjehom izvršio dohvat iz Sudskog registra i Kaznene evidencije, međutim za Poreznu evidenciju u sustavu EOJN RH zabilježena je napomena: Dohvat neuspješan.

Između stranaka je sporno da li je naručitelj, primjenom članka 263. stavak 1. ZJN 2016, na zakonit način pribavio dokaze o nepostojanju razloga za isključenje iz članka 252. ZJN 2016 na strani odabranog ponuditelja.

Članak 262. stavak 2. ZIN 2016 određuje da ako se ne može obaviti provjera ili ishoditi potvrda sukladno navedenom članku stavku 1., odnosno izravnim pristupom elektroničkim sredstvima komunikacije besplatnoj nacionalnoj bazi podataka, javni naručitelj može zahtijevati od gospodarskog subjekta da u primjerenom roku, ne kraćem od pet dana, dostavi sve ili dio popratnih dokumenata ili dokaza.

Stoga je žalbeni navod ocijenjen neosnovanim.

Više o tome pogledajte u rješenju OVDJE.

a više odgovora za razne situacije poslušajte na edukacijama u siječnju i veljači, od kojih izdvajamo:

ZAGREB 30. do 31. siječnja - DVODNEVNI TRENING JAVNE NABAVE

    ZADAR 06. do 07. veljače - DVODNEVNI TRENING JAVNE NABAVE

    RIJEKA  14. veljače - Javna nabava i EU PROJEKTI, specifičnosti DON, ex ante i ex post kontrola i financijske korekcije, odluka o odabiru i poništenju, praksa DKOM kod EU projekata

    SPLIT 21. veljače - Upravljanje ugovorom o javnoj nabavi radova

 
  Novosti - Sve