12. 01. 2020.
Da ili ne - osnove za isključenje u jednostavnoj nabavi?

Puno smo puta vidjeli da je naručitelj u dokumentaciji ili pozivu za dostavu ponuda u jednostavnoj nabavi propisao osnove za isključenje, odnosno da je od ponuditelja zatražio dostavu dokumenta, sve prema članku 251., kojima se dokazuje da nije kažnjavan, te da dostavi dokument kojima dokazuje da je ispunio obveze plaćanja dospjelih poreznih obveza i obveza za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, sukladno članku 252.

Ipak, osnove za isključenje koje su propisane člancima 251. I 252. ZJN su obvezne osnove za isključenje koje je naručitelj obvezan zatražiti isključivo u postupcima javne nabave.


  • Zakon o javnoj nabavi ne propisuje obvezu dostave dokaza o nekažnjavanju i ispunjenju poreznih obveza (i obveza za doprinose za mirovinsko i zdravstveno osiguranja) kod postupaka jednostavne nabave.

Za nabave roba i usluga do 200.000 kn i nabavu radova do 500.000 kn, odnosno za jednostavnu nabavu preporučava se priprema jednostavnog poziva za dostavu ponuda ili dokumentacije o jednostavnoj nabavi ukoliko će ista biti objavljena u Elektroničkom oglasniku javne nabave.

Poziv za nadmetanje obvezno treba sadržavati:

  • Naziv naručitelja
  • Opis predmeta nabave
  • Procjenjenu vrijednost nabave (bez PDV-a)
  • Troškovnik
  • Tehničke specifikacije
  • Obrazac Ponudbenog lista
  • Rok i mjesto dostave ponude
  • Rok i mjesto izvršenja
  • Rok, način i uvjeti plaćanja
  • Cijena ponude – navod što cijena ponude obuhvaća
  • Kriterij za odabir ponude

Svi ostali elementi poziva za dostavu ponude u jednostavnoj nabavi su fakultativni, odnosno neobvezni, a mogu se tražiti s obzirom na specifičnost predmeta nabave.

U slučaju da se u jednostavnoj nabavi od gospodarskih subjekata traže dokaze kojima se dokazuje da ne postoje osnove za isključenje (nekažnjavanost, podmirenje poreznog duga i druge osnove) jednostavna nabava više nije jednostavna za gospodarske subjekte, posebno ukoliko je ponudu potrebno dostaviti u kratkom vremenu.

ZJN 2016 posebno naglašava provedbu nabave na način da se uzme u obzir mogućnost pristupa malih i srednjih gospodarskih subjekata postupku javne nabave, pa se ovaj naputak naročito preporučava kod jednostavne nabave.

Kako bi se u sustav jednostavne nabave uključilo male i srednje gospodarske subjekte potrebno je pri propisivanju uvjeta za dostavu ponuda uvažiti jednostavne dokumente koji se brzo mogu „proizvesti“ i koji ne proizvode dodatne troškove (javnobilježnički troškovi ovjere potpisa).

Dodatne prepreke

Cijela procedura za jednostavnu nabavu se dodatno može zakomplicirati ukoliko se traži potvrda iz kaznene evidencije, jer je istu moguće tražiti samo pod određenim uvjetima propisanim u Zakon o pravnim posljedicama osude, kaznenoj evidenciji i rehabilitaciji (NN 143/12, 105/15, 32/17).

Izrada prihvatljive ponude može biti nemoguća i u slučaju traženja potvrde Porezne uprave o nepostojanju duga, jer evidencija uplata ne prati evidenciju zaduženja na poreznim karticama gospodarskih subjekata.

Zaključak:

Zaključno, kod jednostavne nabave se preporučava ne opterećivati mikro, male i srednje poduzetnike dostavom dokumenata kojima se dokazuje da ne postoje osnove za isključenje, a naročito jer ZJN 2016 definira provedbu jednostavne nabave uvažavajući mogućnost primjene elektroničkih sredstava komunikacije, te mogućnosti brze i jednostavne dostave ponude.

 

***

Detaljnije o jednostavnoj nabavi poslušajte na edukaciji

Registar ugovora/ narudžbenica i okvirnih sporazuma, praktikum jednostavne nabave za sve naručitelje  - 31. siječnja  u Zagrebu

Registar ugovora/narudžbenica, Statističko izvješće za 2019. godinu, Jednostavna nabava i interni akti o jednostavnoj nabavi - 26. veljače u Zagrebu

 
  Novosti - Sve