09. 12. 2019.
Može li naručitelj dobiti financijske korekcije zbog dvojnog državljanstva ponuditelja?

U 2018. godini sklopljeno je 7,1 mlrd kuna ugovora (bez PDV-a) koji se financiraju iz EU fondova, a u vezi s time su objavljena su 1.923 ugovora. Tako je vrijednost ovih ugovora, povezanih sa korištenjem sredstava iz EU fondova, u 2018. godini porasla za 270% u odnosu na 2017. godinu kad je sklopljeno oko 2,6 mlrd kuna (bez PDV-a). Ovaj podatak ukazuje na sve veću aktivnost javnih i sektorskih naručitelja u povlačenju sredstava iz EU fondova, ali i na povećani rizik od financijskih korekcija.

Jedan od rizika za financijske korekcije je dostava ponude od stranih ponuditelja i/ili ponuditelja čiji član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela je strani državljanin ili možda čak ima dvostruko državljanstvo.

Kako će naručitelj u tim slučajevima postupati? Izgleda da je u tim slučajevima moguće postupati isključivo oprezno!

U slučaju osobe koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlast zastupanja, donošenja odluka ili nadzora gospodarskog subjekta - ponuditelja, a koja nije državljanin Republike Hrvatske, naručitelj treba provjeriti  da ne postoji nekažnjavanost te osobe sukladno propisima države čije državljanstvo ta osoba ima.

Podatke o dokumentima kojima se dokazuje nepostojanje osnova za isključenje za gospodarske subjekte te za osobe koje su članovi upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili imaju ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta, naručitelj može pronaći na e-Certis-u, elektroničkom sustavu Europske komisije, koji pruža informacije koje se potvrde i uvjerenja obično zahtijevaju u postupcima javne nabave u pojedinim državama članicama, odnosno državama Europskog gospodarskog prostora.

Pristup e-Certis sustavu moguć je putem internetske stranice: https://ec.europa.eu/tools/ecertis/search .

Člankom 265. stavkom 1. točkom 1. ZJN 2016 propisano je da je javni naručitelj obvezan kao dostatan dokaz da ne postoje osnove za isključenje prihvatiti izvadak iz kaznene evidencije ili drugog odgovarajućeg registra ili, a ako to nije moguće, jednakovrijedni dokument nadležne sudske ili upravne vlasti u državi poslovnog nastana gospodarskog subjekta, odnosno državi čiji je osoba državljanin, kojim se dokazuje da ne postoje osnove za isključenje iz članka 251. stavka 1. Zakona.

Ako takvi dokumenti ne postoje, ili ako ne obuhvaćaju sve okolnosti iz članka 251. stavka 1., oni mogu biti zamijenjeni izjavom pod prisegom ili, ako izjava pod prisegom prema pravu dotične države ne postoji, izjavom davatelja s ovjerenim potpisom kod nadležne sudske ili upravne vlasti, javnog bilježnika ili strukovnog ili trgovinskog tijela u državi poslovnog nastana gospodarskog subjekta, odnosno državi čiji je osoba državljanin, sukladno članku 265. stavku 2. ZJN 2016.

Kako će naručitelj postupiti ako je ponuditelj državljanin Slovenije, Njemačke ili Nizozemske?

Za Republiku Sloveniju, sukladno eCertis sustavu potrebna je potvrda Ministarstva pravosuđa Republike Slovenije.

Rješenje DKOM http://pdf.dkom.hr/18657.pdf

  • "Iz sustava e-Certis za Republiku Sloveniju razvidno je da se odsutnost osnove za isključenje iz članka 251. stavka l . točke 2. ZJN 2016 (odgovarajuća kaznena djela koja, prema nacionalnim propisima države poslovnog nastana gospodarskog subjekta, odnosno države čiji je osoba državljanin, obuhvaćaju razloge za isključenje iz članka 57. stavka l . točaka od (a) do (f) Direktive 2014/24/EU), u odnosu na gospodarskog subjekta i osobu koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta i koja je državljanin Republike Slovenije, dokazuje potvrdom Ministarstva pravosuda."

 

Za Saveznu Republiku Njemačku, dovoljna je izjava o nekažnjavanju.

Rješenje DKOM http://pdf.dkom.hr/18529.pdf

  • "Sustav e-Certis za SR Njemačku propisuje da okolnost da gospodarski subjekt ili osoba koja je član upravnog, upravljačkog ili nadzornog tijela ili ima ovlasti zastupanja, donošenja odluka ili nadzora toga gospodarskog subjekta nije pravomoćnom presudom osudena za kaznena djela prema nacionalnim propisima države poslovnog nastana gospodarskog subjekta, odnosno države čiji je osoba državljanin, dokazuje i izjavom da ne postoje obvezne osnove za isključenje. S obzirom da je odabrana zajednica ponuditelja za osobu ovlaštenu za zastupanje gospodarskog subjekta Steinbacher Consult Ingenieurgesellschaft Mbgh&Co.KG, (Stefan Steinbacher) kao dokaz da ne postoji obvezna osnova za isključenje iz članka 251. stavka 1. točke 2. ZJN 2016 dostavila izjavu o nekažnjavanju, te da je izjava kao vrsta i oblik dokaza obuhvaćena sustavom e-Certis za SR Njemačku, ovaj žalbeni navod je ocijenjen neosnovanim."

 

Za Kraljevinu Nizozemsku je potrebno priložiti  potvrdu / certifikat nadležnog tijela.

Rješenje DKOM http://pdf.dkom.hr/18740.pdf

  • "Iz sustava e-Certis za Kraljevinu Nizozemsku razvidno je da se odsutnost osnove za isključenje iz članka 251. stavka 1. točke 2. ZJN 2016 u odnosu na gospodarskog subjekta dokazuje potvrdom/certifikatom nadležnog tijela. Stoga, s obzirom   da je za člana odabrane zajednice ponuditelja Philips Medical Systems Nederland B.V., Eindhoven, Kraljevina Nizozemska dostavljena izjava s ovjerenim potpisom kod javnog bilježnika, razvidno je da naručitelj nepostojanje obveznog razloga za isključenje iz članka 251. stavak 1. točka 2. ZJN 2016 u odnosu na gospodarskog subjekta Philips Medical Systems Nederland B.V., Eindhoven, Kraljevina Nizozemska, nije utvrdio na temelju dokazne dokumentacije navedene u e-Certisu, a koja se ima prvenstveno tražiti u smislu članka 265. stavka 1. ZJN 2016. Dakle, naručitelj je propustio za gospodarskog subjekta koji nema poslovni nastan u RH na pravilan način utvrditi nepostojanje obveznih razloga za isključenje sukladno članku 251. stavku 1. točki 2. ZJN 2016 odnosno odredbama točke 3.1.1. dokumentacije o nabavi pa je žalbeni navod žalitelja u tom dijelu osnovan."

 

Sada je jasno što je naručitelju raditi ako je ponuditelj, odnosno ovlaštena osoba ponuditelja strani državljanin.

DKOM u slučaju žalbe na neprimjerene dokaze o osnovama za isključenje gospodarskog subjekta, sukladno uputama u eCertis sustavu, donosi rješenje o osnovanosti žalbenog navoda. Nadalje, osim toga što naručitelj mora konzultirati eCertis sustav, mora obratiti pažnju i na datum izdavanja tog dokaza, jer DKOM po službenoj dužnosti, razmatra rokove izdavanja takvih dokaza, a sukladno Pravilniku o dokumentaciji o nabavi te ponudi u postupcima javne nabave (NN 65/2017).U slučajevima osnovanog žalbenog navoda i u slučajevima ex post kontrole, naručitelj se dodatno izlaže riziku financijskih korekciija.

Nova pravila o financijskim korekcijama možete pogledati ovdje.

Međutim, što je naručitelju napraviti ako ta osoba ima dvojno državljanstvo, a on to ne zna, niti sumnja?

Hoće li u tom slučaju posredničko tijelo odrediti financijske korekcije, ukoliko naručitelj nije posumnjao u dvojno državljanstvo niti je provjeravao osnove za nekažnjavanje u tom smislu?

Kada naručitelj posumnja da je ova opcija o dvojnom državljanstvu moguća, u kojoj fazi će zatražiti dokaze?

Ali, što će napraviti u slučaju kad je jedno od državljanstava hrvatsko?

Naime, Zakonom  o hrvatskom državljanstvu ( NN 53/91, 70/91, 28/92, 113/93, 4/94, 130/11, 110/15, 102/19) se propisuju uvjeti za stjecanje hrvatskog državljanstva.

Hrvatsko državljanstvo se može prirođenjem steći po sljedećim pravnim osnovama:

  • po osnovi boravka u Hrvatskoj
  • po osnovi rođenja u Hrvatskoj
  • po osnovi braka ili životnog partnerstva s hrvatskim državljaninom
  • po osnovi iseljenja iz Hrvatske
  • po osnovi postojanja interesa za Republiku Hrvatsku
  • po osnovi pripadnosti hrvatskom narodu
  • po osnovi ponovnog primitka u hrvatsko državljanstvo.

Hrvatska priznaje mogućnost postojanja dvojnog državljanstva, međutim, člankom 2. Zakona o hrvatskom državljanstvu propisano je načelo isključivosti hrvatskog državljanstva.

To konkretno znači da se hrvatski državljanin, koji osim hrvatskog ima i neko strano državljanstvo, pred tijelima državne vlasti Republike Hrvatske smatra isključivo hrvatskim državljaninom i u pogledu prava i obveza izjednačen je s ostalim građanima.

Da li je u tom slučaju dovoljan samo jedan dokaz o nekažnjavanju ovlaštene osobe i to iz hrvatske evidencije?

Odgovori su jako zanimljivi.

Pridružite nam se i saznajte što o sve ovome imaju za reći naši stručnjaci iz DKOM-a i ARPE, provjerite odgovore već u četvrtak 12. prosinca.

Javna nabava za EU projekte i pravna praksa DKOM-a - Zagreb 12.12.2019.

 

***

 
  Novosti - Sve