23. 05. 2025.
Jesu li provoditelji postupka javne nabave znali da je došlo do sklapanja ugovora sa tvrtkom u sukobu interesa?

Vrhovni je sud Republike Hrvatske donio presudu u kojoj je optuženik pravomoćno proglašen krivim za kazneno djelo nezakonitog pogodovanja, na temelju članka 292. stavka 2. KZ/11.

Optuženik je načelnik općine. Osuđen je jer je 2013. iskoristio svoj položaj i pogodovao u davanju i ugovaranju posla za djelatnost osoba s kojima je interesno povezan.

Optuženik je kao najboljeg ponuditelja u postupku javne nabave za izbor izvođača radova izgradnje šetnice u tom mjestu izabrao trgovačko društvo kojeg je zastupao drugi optuženik.

Trgovačko društvo drugog optuženika nije izvodilo radove, nego drugo trgovačko društvo čiji je osnivač supruga optuženog načelnika i u kojem su zaposleni kćer i sin optuženog načelnika. Trgovačko društvo drugog optuženika je prikrilo te okolnosti fiktivnim ugovorima. Optuženi načelnik je u ime općine odobrio plaćanje trgovačkom društvu drugog optuženika za obavljene radove, koji je po primitku novca taj iznos preusmjerio i isplatio trgovačkom društvu supruge optuženog načelnika.

Ovakvim postupanjem optuženika općina je u postupku javne nabave odabrala poslovnog subjekta s kojim je u sukobu interesa jer je optuženi načelnik interesno povezan s trgovačkim društvom koje je stvarno obavljalo poslove. Riječ je o eklatantnom primjeru kršenja Zakona o javnoj nabavi jer su izigrani uvjeti natječaja kao i sam zakon.

Kakva je bila uloga stručnog povjerenstva u tom slučaju?

Stručno povjerenstvo za javnu nabavu priprema i provodi postupak javne nabave. Pri tome vodi računa o (ne)postojanju sukoba interesa, te u tu svrhu prikuplja Izjave o (ne)postojanju sukoba interesa.

Sukob interesa se objavljuje kroz popis tvrtki sa kojima naručitelj ne smije sklapati ugovore o javnoj nabavi, na internetskim stranicama naručitelja te u Dokumentaciji o nabavi, sve u skladu sa člankom 80. ZJN 2016.

Sukob interesa između naručitelja i gospodarskog subjekta obuhvaća situacije kada predstavnici naručitelja ili pružatelja usluga službe nabave koji djeluje u ime naručitelja, koji su uključeni u provedbu postupka javne nabave ili mogu utjecati na ishod tog postupka, imaju, izravno ili neizravno, financijski, gospodarski ili bilo koji drugi osobni interes koji bi se mogao smatrati štetnim za njihovu nepristranost i neovisnost u okviru postupka, a osobito:

1. ako predstavnik naručitelja istodobno obavlja upravljačke poslove u gospodarskom subjektu, ili

2. ako je predstavnik naručitelja vlasnik poslovnog udjela, dionica odnosno drugih prava na temelju kojih sudjeluje u upravljanju odnosno u kapitalu toga gospodarskog subjekta s više od 0,5 %.

Predstavnikom naručitelja u smislu ovoga članka smatra se:

1. čelnik te član upravnog, upravljačkog i nadzornog tijela naručitelja

2. član stručnog povjerenstva za javnu nabavu

3. druga osoba koja je uključena u provedbu ili koja može utjecati na odlučivanje naručitelja u postupku javne nabave, i

4. osobe iz točaka 1., 2. i 3. ovoga stavka kod pružatelja usluga nabave koji djeluju u ime naručitelja.

Gospodarskim subjektom iz stavka 1. ovoga članka smatra se ponuditelj, član zajednice i podugovaratelj.

Povjerenstvo je nadležno i odgovorno za pripremu i provedbu postupka javne nabave, te predlaže sklapanje ugovora o javnoj nabavi na temelju pregleda i ocjene ponuda.

Gdje prestaje nadležnost povjerenstva i jeli u ovom slučaju povjerenstvo ispunilo svoje obveze?

Više o tome možete pročitati u presudi Vrhovnog suda, a više detalja o prividnom i stvarnom sukobu interesa te ulozi povjerenstva u postupcima javne nabave poslušajte na

webinaru 05. lipnja

Uloga stručnog povjerenstva u definiranju predmeta nabave i pripremi tehničkih specifikacija, jednakovrijednost, Sukob interesa, Registar ugovora i narudžbenica -  WEBINAR 8 bodova

Hvala vam.

 

 
  Novosti - Sve