29. 05. 2025.
Sukob interesa u jednostavnoj nabavi

Visoki upravni sud Republike Hrvatske donosi 04.ožujka 2025. godine presudu Nas II-154/2024-5 o sukobu interesa u jednostavnoj nabavi.

Naime, naručitelj je sklopio ugovor o jednostavnoj nabavi sa tvrtkom u kojoj je zaposlen sin od čelnika naručitelja.

Općinski načelnik, u funkciji čelnika naručitelja, je time počinio povredu odredbe članka 9. stavka 1. i 2. Zakona o prijavi sukoba interesa ("Narodne novine", broj: 143/21. – dalje u tekstu: ZSSI), za koju povredu mu se izriče novčana sankcija u iznosu od 1.000,00 €. Čelniku naručitelja se nalaže uplatiti izrečenu novčanu sankciju na račun prihoda Državnog proračuna Republike Hrvatske, te se određuje da će se ova odluka objaviti na mrežnim stranicama naručitelja.

Čelnik naručitelja je protiv osporene odluke podnio tužbu Visokom upravnom sudu.

U tužbenim razlozima, u bitnome, ističe se kako pravni termin "sukob interesa" iz ZSSI-a ne može biti tumačen na način kako ga tumači Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo), odnosno na način prema kojemu ne postoje nikakve granice u njegovoj primjeni, što dovodi do preširoke i neodgovarajuće primjene. 

Osvrćući se na dijelove obrazloženja osporenog rješenja, čelnik naručitelja ističe, kao ovdje ključnu i odlučnu činjenicu, da je postupak jednostavne nabave provelo stručno povjerenstvo, u kojem nije bio član, te da je to stručno povjerenstvo njemu dalo prijedlog odluke, koji je on samo formalno potpisao. Stoga drži da se, kada je samo formalno potpisao odluku koju je predložilo povjerenstvo i sklopio formalni ugovor čiji je potpis i sadržaj propisan zakonom, ne može utvrditi da je tužitelj aktivno sudjelovao u postupku jednostavne nabave, u kojemu je kao najpovoljniji ponuditelj izabrana tvrtka u kojoj je zaposlen njegov sin.

Mišljenja je kako činjenica da je njegov sin, kao zaposlenik odabranog ponuditelja, nije od utjecaja na postojanje privatnog interesa, a pogotovo jer njegov sin ne vodi poslove tvrtke i nije nositelj poslovnog udjela u istoj. Sin ni na koji način ne ostvaruje privatni interes u toj tvrtci, već u istoj ostvaruje svoje pravo na rad i pravo na plaću koje mu jamči Ustav Republike Hrvatske. 

Razmatrajući sadržaj tužbe i tužbenog zahtjeva  čelnika naručitelja, te odgovor na tužbu od strane Povjerenstva, kao i dokaze priložene svezu spisa, Visoki upravni sud nalazi da se osporena odluka ne može ocijeniti nezakonitom.

To stoga jer je Povjerenstvo svoju odluku utemeljio na činjenicama koje su u postupku pravilno i u potpunosti utvrđene, nakon čega je, pravilnom primjenom relevantnih odredbi ZSSI-a na koje se izrijekom pozvalo, osnovano zaključio da je čelnik naručitelja, donio odluku o odabiru i sklopio ugovor kojim je nastao poslovni odnos između naručitelja i odabranog ponuditelja u kojem je zaposlen njegov sin, a da se pritom propustio izuzeti iz postupka navedene jednostavne nabave u kojem je izabrano trgovačko društvo u kojem je, kao voditelj radova, zaposlen njegov sin te da tu činjenicu nije objavio članovima vijeća naručitelja, a niti je ta činjenica objavljena na službenim stranicama naručitelja.

Takvim postupanjem je, i po ocjeni ovoga Suda, čelnik naručitelja potvrdio odredbu članka 9. ZSSI-a, prema kojoj je, ako se pojave okolnosti koje se mogu definirati kao potencijalni sukob interesa, obveznik dužan proglasiti ga na odgovarajući način i razriješiti tako da zaštiti javni interes (stavak 1.), s tim da će se, ako nije drugačije propisano zakonom, obveznik izuzeti od donošenja odluke odnosno sudjelovanja u donošenju odluke i sklapanju ugovora koji utječu na njegov vlastiti poslovni interes ili poslovni interes s njim povezanom osobom (stavak 2.a).

***

Osvrt:

Jednostavna nabava se provodi na temelju općeg akta naručitelja, odnosno Pravilnika o jednostavnoj nabavi, u kojem se obvezno navode odredbe članka 4. Zakona o javnoj nabavi (ZJN 2016) o načelima javne nabave.

Sukob interesa je definiran člancima 75. do 83. ZJN 2016, kao i trenutno važećim Zakonom o sprječavanju sukoba interesa (Narodne novine 143/21, 36/24. - u daljnjem tekstu: ZSSI). Obveznici ZSSI su opisani u članku 3. istog zakona, a registar obveznika je dostupan na stranici Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa OVDJE.

Interni akt naručitelja o jednostavnoj nabavi je ključan za provedbu postupaka jednostavne nabave, a više o tom dokumentu saznajte na edukaciji

04. lipnja - Praktikum jednostavne nabave, plan nabave i registar ugovora i narudžbenica za jednostavnu nabavu - interaktivna radionica ŠIBENIK 4 boda

12. lipnja - Praktikum jednostavne nabave, planiranje i provedba postupka jednostavne nabave, Interni akt, Prekršajna odgovornost naručitelja i stručnog povjerenstva - WEBINAR 8 bodova

klikni na naslov za više detalja

Hvala Vam.

 
  Novosti - Sve