13. 09. 2020.
eESPD obrazac - što treba znati?

ESPD i politika javne nabave - nisu najuzbudljivije teme o kojima bi pričali, ali za sve koji su uključeni u sustav javne nabave, bilo naručitelji ili ponuditelji, potrebno je poznavati Provedbenu uredbu (EU) iz 2016 godine koja definira primjenu ESPD obrasca.

Pod pretpostavkom da smo uredbu već pročitali ili možda nismo našli vremena za to, ovdje ćemo iznijeti osnovne sažetke o tome što je najnužnije potrebno znati o ESPD obrascu.

Zbog europske reforme javne nabave koja je započela u travnju 2016. godine, jedan od ključnih istaknutih elemenata bilo je uvođenje ESPD (Europski jedinstveni dokument o nabavi).

Što je ESPD?

ESPD je elektronički obrazac koji bilo koji gospodarski subjekt može  preuzeti, ispuniti  i predati kao dio svoje ponude za sve postupke javne nabave kako na nacionalnom tako i na međunarodnom nivou.

ESPD obrazac je osobna izjava gospodarskih subjekata koja predstavlja preliminarni dokaz kojim se zamjenjuju potvrde koje izdaju tijela javne vlasti ili treće osobe.

Ukoliko želite vidjeti kako izgleda ESPD obrazac, slobodno ga preuzmite OVDJE.

Kako je predviđeno člankom 59. Direktive 2014/24/EU, to je službena izjava gospodarskog subjekta da se ne nalazi u jednoj od situacija u kojoj se gospodarski subjekti isključuju ili se mogu isključiti, da ispunjava odgovarajuće kriterije za odabir gospodarskog subjekta i da, prema potrebi, ispunjava objektivna pravila i kriterije koji su određeni u svrhu ograničavanja broja inače kvalificiranih natjecatelja koji će se pozvati na sudjelovanje.

Cilj joj je smanjiti administrativno opterećenje koje nastaje zbog zahtjeva za izradu znatnog broja potvrda i drugih dokumenata povezanih s kriterijima za isključivanje i odabir gospodarskog subjekta.

Od listopada 2018. ESPD izjava se podnosi  isključivo u elektroničkom obliku, te je sukladno tome u Elektroničkom oglasniku pripremljen predložak standardnog obrasca.
 

Tko priprema eESPD obrazac za popunjavanje?

Naravno, elektronički ESPD izjavu (zahtjev) može pripremiti isključivo naručitelj pri objavi postupka javne nabave. Pri tome je važno da naručitelj poveže one stavke u ESPD obrascu koje odgovaraju kriterijima za odabir gospodarskog subjekta i drugim kriterijima za ocjenu ponude a koji su definirani Dokumentacijom o nabavi.

Više o pripremi ESPD zahtjeva poslušajte na webinaru 17. rujna - ESPD zahtjev i odgovor – priprema, popunjavanje, dostava uz ponudu, pregled i ažuriranje (8 bodova za specijaliste javne nabave).

Kako ponuditelj koristi ESPD izjavu - zahtjev?

Ukoliko želi dati ponudu u sustavu javne nabave, koristiti će ESPD zahtjev koji je pripremio naručitelj za određeni postupak javne nabave. Naime, zakonodavni okvir za javnu nabavu nastoji izaći ususret gospodarskim subjektima i omogućiti im da jednostavnim davanjem potrebnih izjava dokažu svoju sposobnost za ugovaranje posla sa javnim i sektorskim naručiteljima. Usuprotnom bi za nadmetanje trebali dostaviti više vrsta dokaza odnosno dokumenata, za čije pribavljanje bi utrošili vrijeme i novac. U slučaju korištenja ESPD izjave ponuditelji ne trebaju unaprijed dostavljati dokaze o nekažnjavanju, plaćenim porezima i doprinosima i slično, već će umjesto tih dokumenata dostaviti samo ESPD izjavu. Na taj način vrlo jednostavno i brzo mogu dostaviti ponudu u Elektronički oglasnik javne nabave RH.

 

Gospodarski subjekt koji sudjeluje sam i ne oslanja se na sposobnosti drugih subjekata kako bi ispunio kriterije za odabir dostaviti će jedan ESPD.

Gospodarski subjekt koji sudjeluje sam, ali se oslanja na sposobnosti najmanje jednog drugog subjekta mora osigurati da javni naručitelj ili naručitelj zaprimi njegov ESPD zajedno sa zasebnim ESPD-om u kojem su navedeni relevantni podaci za svaki subjekt koji sudjeluje u njegovoj ponudi.

 

Razlikuje li se eESPD za nositelja ponude od eESPD za podugovaratelja?

Da, popunjena ESPD izjava se razlikuje jer nositelj ponude popunjava sve tražene stavke, dok se podugovaratelj nadovezuje na one stavke koje su relevantne za odnos između nositelja ponude i samog podugovaratelja. Pri tome, ova veza se mora jasno isčitati u ESPD obrascu tako da naručitelj prepozna prirodu njihove suradnje.

Također će se razlikovati ESPD izjave ostalih sudionika u ponudi.

ESPD izjava je jedinstvena za svakog člana ponude.

 

Što se događa ako ponuditelj pogrešno popuni ESPD izjavu?

U slučaju da ponuditelj dostavi krivo popunjenu ESPD izjavu, naručitelj može koristiti mogućnost dopune ili pojašnjenja temeljem članka 293. Zakona o javnoj nabavi. Postoji više rješenja Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave koja podržavaju korištenje ove mogućnosti. Ako ponuditelj želi promjeniti podugovaratelja ili neke podatke o postojećem podugovaratelju ili gospodarskom subjektu na kojeg se želi osloniti postoji niz različitih situacija i rješenja DKOM-a koja podržavaju ove mogućnosti.

Više o tome poslušajte na webinaru 25. rujna - Pravna zaštita ponuditelja i postupanje naručitelja u žalbenom postupku za javnu nabavu   - (8 bodova za specijaliste javne nabave)

 

Kada će ponuditelj dostaviti dokaze kojima će potvrditi izjave iz ESPD izjave?

Ukoliko naručitelj zatraži dokaze, ponuditelj će ih dostaviti koristeći elektronička sredstva komunikacije. Naručitelj je obvezan zatražiti tzv. ažurirane popratne dokumente kod postupka javne nabave velike vrijednosti, a može ih zatražiti kod postupaka javne nabave male vrijednosti. Pri tome će dokumentacijom o nabavi propisati i uvažiti starost dokumenata sukladno novim izmjenama Pravilnika o dokumentaciji o nabavi te ponudi u postupcima javne nabave  (NN 75/2020).

ESPD usluge postupno su implementirane u 26 država članica tijekom 2018. i 2019.

Prema posljednjem istraživanju o korisnosti ESPD obrasca, zaključeno je da gotovo 60% naručitelja u EU koristi elektronički obrazac ESPD u postupcima javne nabave velike vrijednosti, dok njih preko 30% za  postupke iznad i ispod pragova EU-a.

Pri tome Estonija, Grčka, Hrvatska, Nizozemska i Rumunjska su učinile obveznim korištenje ESPD obrasca i za javne nabave velike i male vrijednosti.

Usklađivanje koje pruža eESPD za postavljanje standardiziranih kvalifikacijskih kriterija u Europi ono je što naručitelji smatraju najvećim učinkom ESPD-a (20,81%).

Upotreba ESPD obrasca, naravno, pridonijela je lakšem pristupu javnim nadmetanjima i za strane ponuditelje (17,64%) i za domaće ponuditelje (16,06%).

Glavna prednost ESPD obrasca za ponuditelje je značajno skraćivanje vremena za davanje ponude, ali značajna prednost je i što samo najbolji ponuditelj mora dostaviti ažurirane popratne dokumente i dokaze.

Očigledno je da je budućnost ESPD osigurana, sa naglaskom povezivanja ESPD i eCertisa u budućnosti.

 

 

Za više detalja o ESPD obrascu i ažuriranih popratnim dokumentima prijavite se na naše webinare:

webinar 17. rujna - ESPD zahtjev i odgovor – priprema, popunjavanje, dostava uz ponudu, pregled i ažuriranje (8 bodova za specijaliste javne nabave).

webinar 25. rujna - Pravna zaštita ponuditelja i postupanje naručitelja u žalbenom postupku za javnu nabavu   - (8 bodova za specijaliste javne nabave)

 

Hvala i do viđenja,

vaša APPA

 

 
  Novosti - Sve