12. 12. 2018.
Osobito bitne povrede postupaka javne nabave

U žalbenom postupku Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) postupa u granicama žalbenih navoda, a po službenoj dužnosti pazi na postupovne pretpostavke i osobito bitne povrede (članak 404 ZJN 2016.)

                Osobito bitne povrede postupka javne nabave su:

  1. određivanje kraćeg roka za dostavu ponuda ili zahtjeva za sudjelovanje od minimalnog roka propisanog ovim Zakonom
  2. ispravak obavijesti nije poslan na objavu, a postojala je obveza sukladno odredbama ovoga Zakona
  3. rok za dostavu ponuda ili zahtjeva za sudjelovanje nije produljen, a postojala je obveza sukladno odredbama ovoga Zakona
  4. nema kriterija za odabir ponude ili ponderi nisu određeni sukladno članku 286. ovoga Zakona
  5. natjecatelj ili ponuditelj je morao biti isključen iz postupka javne nabave jer postoje obvezne osnove za njegovo isključenje
  6. nakon isteka roka za dostavu ponuda u otvorenom ili ograničenom postupku naručitelj je vodio pregovore ili je ponuditelj izmijenio svoju ponudu suprotno odredbama ovoga Zakona
  7. kriteriji za odabir gospodarskog subjekta nisu određeni sukladno člancima 256. – 259. ovoga Zakona
  8. naručitelj nije primijenio ili je nepravilno primijenio koju odredbu izvora prava, što je bilo od utjecaja na zakonitost postupka, a za koju žalitelj nije znao niti mogao znati u trenutku izjavljivanja žalbe.

Od osobito bitnih povreda postupaka javne nabave posebno su značajne povrede pri čemu su određeni nepravilni kriteriji za odabir gospodarskog subjekta i obvezne osnove za isključenje (vidi tablicu).

 

OSOBITO BITNA POVREDA POSTUPKA JAVNE NABAVE  (ZJN 2016)

BROJ POVREDA

Čl.404.st.2.t.1. – kraći rok za dostavu ponuda

5

Čl.404.st.2.t.2. – ispravak obavijesti

0

Čl.404.st.2.t.3. – produljenje roka za dostavu ponuda

1

Čl.404.st.2.t.4. – kriterij za odabir ponude

1

Čl.404.st.2.t.5. – obvezne osnove za isključenje

20

Čl.404.st.2.t.6. – pregovori i izmjena ponude

0

Čl.404.st.2.t.7. – kriteriji za odabir GS

91

Čl.404.st.2.t.8. – nepravilna primjena prava

0

UKUPNO

118

 

 

Pri povredi kriterija za odabir gospodarskog subjekta posebno su učestali ovi slučajevi:

  1. Sposobnost za obavljanje profesionalne djelatnosti – 61x
  2. Uvjet tehničke i stručne sposobnosti
  • vezan za predmet nabave (izostavljeno “slično”) – 13x
  • razmjeran predmetu nabave (vrijednost ugovora veća od procijenjene vrijednosti predmeta odnosno grupe) – 5x
  • norme osiguranja kvalitete gospodarskog subjekta propisane kao uvjet tehničke i stručne sposobnosti – 12x

 

Profesionalna sposobnost

Prema odredbi članka 257. stavka 1. ZJN 2016, kojom je propisana sposobnost za obavljanje profesionalne djelatnosti, javni naručitelj može zahtijevati da gospodarski subjekt dokaže upis u sudski, obrtni, strukovni ili drugi odgovarajući registar u državi njegova poslovnog nastana. Stavkom 2. toga članka propisano je da ako gospodarski subjekt mora posjedovati odredeno ovlaštenje ili biti član odredene organizacije kako bi mogao pružati usluge u državi njegova poslovnog nastana, javni naručitelj u postupcima javne nabave usluga može od njega zahtijevati da dokaže posjedovanje takvog ovlaštenja ili članstva. Iz citiranih odredbi proizlazi da su kriteriji za odabir gospodarskog subjekta (uvjeti sposobnosti) propisani kao fakultativni, a ne kao obvezni kriteriji, ali, u situaciji kad ih naručitelj propisuje u dokumentaciji o nabavi, smije ih odrediti samo u skladu s Odjeljkom B. Poglavlja 4. ZJN 2016 i smije zahtijevati samo minimalne razine sposobnosti. Dakle, ukoliko su predmet nabave usluge, naručitelj može propisati kao dokaz posjedovanje odredenog ovlaštenja ili članstva i to samo ukoliko gospodarski subjekt mora posjedovati odredeno ovlaštenje ili biti član odredene organizacije kako bi mogao pružati usluge u državi njegova poslovnog nastana.

Npr. Rješenje KLASA: UP/11-034 02/18-01/54 URBROJ: 354-01/18-11 od 6. ožujka 2018

U predmetnom postupku javne nabave, predmet nabave je roba kako je to propisano i točkom II. 1.3) Obavijesti o nadmetanju te je naručitelj, sukladno članku 257. ZJN 2016., mogao kao kriterij za odabir gospodarskog subjekta (uvjet sposobnosti za obavljanje profesionalne djelatnosti) zahtijevati od gospodarskog subjekta da dokaže upis u odgovarajući registar u državi njegova poslovnog nastana. Medutim, naručitelj ne može kao uvjet minimalne razine sposobnosti za obavljanje profesionalne djelatnosti odrediti da ponuditelj za potrebe obavljanja djelatnosti građenja mora biti registriran za djelatnost gradenja, s obzirom na to da uvjet registracije za obavljanje odredene djelatnosti nije predviden člankom 257. ZJN 2016 kao niti uvjet članstva u Hrvatskoj komori inženjera elektrotehnike koji je tražen točkom 4.1.2. dokumentacije o nabavi.

Određujući uvjet profesionalne sposobnosti na način iz točke 4.1.2. dokumentacije o nabavi, naručitelj je u ovom postupku javne nabave postupio protivno odredbi članka 257. ZJN 2016, čime je počinio osobito bitnu povredu postupka javne nabave iz članka 404. stavka 2. točke 7. ZJN 2016.

S obzirom na utvrdenu osobitu bitnu povredu postupka javne nabave iz članka 404. stavka 2. točke 7. ZJN 2016, koja nikakvim naknadnim postupkom naručitelja ne može biti ispravljena u ovoj fazi postupka javne nabave, ovo tijelo temeljem članka 425. stavka 1. točke 4. ZJN 2016 poništava odluku o odabiru i postupak javne nabave u cijelosti. Slijedom navedenog, odlučeno je kao u točkama 1. i 2. izreke ovog rješenja.

***

Više o sličnim situacijama bitnih povreda postupaka možete saznati na edukaciji 18.12.2018.

Otvoreno o javnoj nabavi II

 
  Novosti - Sve