18. 09. 2025.
Može li župan, gradonačelnik ili načelnik općine potpisati odluku o odabiru i ugovoriti nabavu sa tvrtkom u kojoj je zaposlen njihov sin?

Pitanje sukoba interesa je od posebnog značaja u sustavu javne nabave, te zahtjeva detaljnu analizu situacije u kojoj se naručitelj, te posebice čelnik naručitelja može zateći.

Pitanje je: Može li župan, gradonačelnik ili načelnik općine potpisati odluku o odabiru i ugovoriti nabavu sa tvrtkom u kojoj je zaposlen njihov sin?

U ovoj situaciji potrebno je razmotriti obveze članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave s aspekta zakonodavnog okvira za sprječavanje sukoba interesa i javne nabave. U tom smislu, razmatraju se dva zakona, i to:

  1. Zakon o sprječavanju sukoba interesa (NN 143/21, 36/24, u daljnjem tekstu ZSSI) i 
  2. Zakon o javnoj nabavi (NN 120/16, 114/22; u daljnjem tekstu ZJN 2016).

 

Tko su obveznici prema ZSSI, a koje prema ZJN 2016?

Obveznici prema ZSSI su (članak 3. stavak 1. ):

1. Predsjednik Republike Hrvatske

2. predsjednik i potpredsjednici Hrvatskoga sabora

3. zastupnici u Hrvatskom saboru

4. predsjednik i članovi Vlade Republike Hrvatske (potpredsjednici i ministri u Vladi Republike Hrvatske)

5. predsjednik, zamjenik predsjednika i suci Ustavnog suda Republike Hrvatske

6. državni tajnici

7. predstojnik Ureda predsjednika Vlade Republike Hrvatske

8. čelnici državnih upravnih organizacija

9. glavni ravnatelj policije

10. ravnatelj Porezne uprave

11. ravnatelj Carinske uprave

12. glavni državni revizor i njegovi zamjenici

13. guverner, zamjenik guvernera i viceguverner Hrvatske narodne banke

14. pučki pravobranitelj i njegovi zamjenici

15. pravobranitelj za djecu i njegovi zamjenici

16. pravobranitelj za ravnopravnost spolova i njegovi zamjenici

17. pravobranitelj za osobe s invaliditetom i njegovi zamjenici

18. tajnik Hrvatskoga sabora

19. glavni tajnik Vlade Republike Hrvatske

20. glavni tajnik Ustavnog suda Republike Hrvatske

21. zamjenik tajnika Hrvatskoga sabora

22. zamjenik glavnog tajnika Vlade Republike Hrvatske

23. zamjenik predstojnika Ureda predsjednika Vlade Republike Hrvatske

24. glasnogovornik Vlade Republike Hrvatske

25. ravnatelj, zamjenik ravnatelja i pomoćnici ravnatelja Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje

26. ravnatelj, zamjenik ravnatelja i pomoćnici ravnatelja Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje

27. ravnatelj, zamjenik ravnatelja i pomoćnici ravnatelja Hrvatskog zavoda za zapošljavanje

28. glavni državni rizničar

29. predstojnik Ureda predsjednika Hrvatskoga sabora

30. dužnosnici u Uredu predsjednika Republike Hrvatske koje imenuje Predsjednik Republike Hrvatske sukladno odredbama posebnog zakona i drugih pravnih akata

31. načelnik i zamjenici načelnika Glavnog stožera Oružanih snaga Republike Hrvatske

32. glavni inspektor obrane

33. predsjednik, potpredsjednici i članovi Državnoga izbornog povjerenstva Republike Hrvatske

34. župani, gradonačelnici, općinski načelnici i njihovi zamjenici

35. predsjednik, zamjenici i članovi Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave

36. predsjednik i članovi Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa

37. povjerenik za informiranje

38. ravnatelj i zamjenik ravnatelja Agencije za zaštitu osobnih podataka

39. predsjednici i članovi uprava trgovačkih društava u kojima Republika Hrvatska ima većinski udio te predsjednici i članovi uprava trgovačkih društava kojima su većinski vlasnici trgovačka društva u kojima većinski udio ima Republika Hrvatska

40. predsjednici i članovi uprava trgovačkih društava u kojima jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju većinski udio te predsjednici i članovi uprava trgovačkih društava koji su u većinskom vlasništvu trgovačkih društava u kojima većinski udio ima jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

41. predsjednik i članovi uprave Hrvatske banke za obnovu i razvitak

42. ravnatelj Centra za restrukturiranje i prodaju

43. ravnatelj Središnjeg registra osiguranika

44. upravitelji zaklada koje osniva Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave

45. ravnatelji i zamjenici ravnatelja agencija kojima je osnivač Republika Hrvatska

46. predsjednik i članovi uprave Financijske agencije

47. predsjednik i članovi uprave Hrvatske agencije za malo gospodarstvo, inovacije i investicije

48. predsjednik i članovi Vijeća Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti

49. predsjednik i članovi Upravnog vijeća Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga

50. predsjednik i članovi Upravnog vijeća Hrvatske energetske regulatorne agencije

51. direktor Hrvatske agencije za osiguranje depozita

52. ravnatelj i zamjenik ravnatelja Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata Europske unije

53. ravnatelj Hrvatskog audiovizualnog centra

54. glavni ravnatelj Hrvatske radio-televizije

55. direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost

56. ravnatelj Fonda za obnovu Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske županije i Zagrebačke županije

57. izvanredni povjerenici imenovani sukladno Zakonu o postupku izvanredne uprave u trgovačkim društvima od sistemskog značaja za Republiku Hrvatsku

58. predsjednik i članovi uprave Jadrolinije

59. generalni direktor Hrvatskih voda i njegovi zamjenici

60. ravnatelji lučkih uprava

61. ravnatelji javnih ustanova za upravljanje nacionalnim parkovima, parkovima prirode i/ili drugih zaštićenih dijelova prirode

62. ravnatelji županijskih uprava za ceste

63. ravnatelji odnosno predsjednici uprava regionalnih i lokalnih razvojnih agencija

64. ravnatelji županijskih zavoda za prostorno uređenje odnosno zavoda Grada Zagreba

65. ravnatelji ustanova u zdravstvu kojima je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave.

i drugi prema članku 3. stavak 2. i 3. ZSSI.

 

Obveznici prema ZJN 2016 su (članak 76. stavak 2.):

1. čelnik te član upravnog, upravljačkog i nadzornog tijela naručitelja

2. član stručnog povjerenstva za javnu nabavu

3. druga osoba koja je uključena u provedbu ili koja može utjecati na odlučivanje naručitelja u postupku javne nabave, i

4. osobe iz točaka 1., 2. i 3. ovoga stavka kod pružatelja usluga nabave koji djeluju u ime naručitelja.

Dakle, nesporno je da su župani, gradonačelnici ili načelnici obveznici u smislu sprječavanja sukoba interesa i prema ZSSI i prema ZJN 2016.

 

Također i jedan i drugi zakon razmatraju povezane osobe obveznika.

Pa su sukladno ZSSI povezane osobe definirane člankom 5. stavak 1. točka 3. i to jesu:

  • članovi obitelji obveznika - bračni ili izvanbračni drug obveznika, životni partner i neformalni životni partner, njegovi srodnici po krvi u uspravnoj lozi, braća i sestre obveznika te posvojitelj odnosno posvojenik obveznika,

dok su prema ZJN 2016 povezane osobe definirane člankom 77. stavak 1., a to su:

  • srodnici po krvi u pravoj liniji ili u pobočnoj liniji do četvrtog stupnja, srodnici po tazbini do drugog stupnja, bračni ili izvanbračni drug, bez obzira na to je li brak prestao, te posvojitelji i posvojenici  predstavnika naručitelja iz članka 76. stavka 2. točke 1., odnosno čelnika te članova upravnog, upravljačkog i nadzornog tijela naručitelja.

Prema tome, sinovi i kćeri čelnika županija, gradova i općina sigurno spadaju u povezane osobe koje se uzimaju u obzir pri utvrđivanju postojanja ili nepostojanja sukoba interesa.

 

ZJN 2016 obvezuje naručitelja, odnosno čelnika da poduzme prikladne mjere kako bi učinkovito spriječio, prepoznao i uklonio sukobe interesa u vezi s postupkom javne nabave a kako bi se izbjeglo narušavanje tržišnog natjecanja i osiguralo jednako postupanje prema svim gospodarskim subjektima. Međutim ZSSI ide konkretnije u područje odlučivanja, pa definira:

 

Ako nije drukčije propisano zakonom, obveznik će se izuzeti od donošenja odluka odnosno sudjelovanja u donošenju odluka i sklapanju ugovora koji utječu na njegov vlastiti poslovni interes ili poslovni interes

a) s njim povezanih osoba

b) poslodavaca kod kojih je bio u radnom odnosu u posljednje dvije godine prije stupanja na dužnost.

Članak 9. ZSSI

 

Na prvi pogled se čini da čelnik ne bi smio potpisati odluku o odabiru niti sklopiti ugovor o javnoj nabavi sa tvrtkom u kojoj je zaposlen njegov sin /kćer. Ali, naravno, situacija nadalje ovisi o tome kakva je uloga povezane osobe kod odabranog ponuditelja, te ovisno o tome krajnji rezultat može varirati između dvije opcije:

  1. ne smije potpisati odluku, niti sklopiti ugovor
  2. smije potpisati odluku i sklopiti ugovor.

Konkretan primjer može se naći u rješenju Visokog upravnog suda (u daljnjem tekstu VUS) od 4. ožujka 2025. godine, gdje je u pitanju upravo da li je čelnik smio potpisati odluku o odabiru i sklopiti ugovor o nabavi sa ponuditeljem kod kojeg je zaposlenik njegov sin.

Tužitelj je sporio da općinski načelnik nije smio potpisati odluku o odabiru niti sklopiti ugovor o nabavi sa ponuditeljem jer je kod ponuditelja zaposlen njegov sin.

VUS je razmotrio očitovanje načelnika koji opravdava svoje postupanje, pri čemu tvrdi da njegov sin nije ovlašten voditi poslove tvrtke, što nije ni sporno, jer je iz priložene potvrde o zaposlenju PL (načelnikovog sina), izdane po trgovačkom društvu L P. d.o.o. dana 22. kolovoza 2023., razvidno da je imenovani u tom društvu zaposlen od 1. lipnja 2023. na radnom mjestu voditelja radova. Navedena činjenica potvrđuje osnovanost zaključka prema kojem je, načelnik općine bio dužan postupiti po članku 9. ZSSI-a, a što je propustio učiniti.

Osvrćući se na tu okolnost načelnik ističe, kao ključnu i odlučnu činjenicu, da je postupak nabave provelo povjerenstvo u kojem nije bio član te da  mu je to povjerenstvo dalo prijedlog odluke, koju je on samo formalno potpisao.

Stoga drži da se, kada je samo formalno potpisao odluku koju je predložilo povjerenstvo i sklopio formalni ugovor čije je potpisivanje i sadržaj propisan zakonom, ne može utvrditi da je načelnik aktivno sudjelovao u postupku nabave u kojemu je kao najpovoljniji ponuditelj izabrana tvrtka u kojoj je zaposlen njegov sin.

Mišljenja je kako činjenica da je njegov sin zaposlenik tvrtke L P d.o.o. nije od utjecaja na postojanje njegovog privatnog interesa, a pogotovo jer njegov sin ne vodi poslove tvrtke i nije nositelj poslovnih udjela u istoj. Sin čelnika ni na koji način ne ostvaruje privatni interes u tvrtki L P. d.o.o., već u istoj ostvaruje svoje pravo na rad i pravo na plaću koje mu jamči Ustav Republike Hrvatske. Kako u tvrtki L P d.o.o. nema privatnog interesa za sina načelnika, tada je neosnovan dio obrazloženja u kojemu se navodi da je nastankom poslovnog odnosa između Općine i trgovačkog društva u kojem je zaposlen načelnikov sin, načelnik povrijedio citiranu odredbu članku 9. ZSSI-a. 

Zaključno VUS ovu situaciju nije smatrao spornom, pa je načelnik, prema presudi VUS-a, mogao zakonito potpisati odluku o odabiru i sklopiti ugovor za nabavu.

 

Više o situacijama oko sukoba interesa u sustavu javne nabave poslušajte na webinaru

25. rujna - Uloga povjerenstva u sprječavanju sukoba interesa, Rokovi u javnoj i jednostavnoj nabavi, Pravilnik o izobrazbi u području javne nabave, Dinamički sustav nabave - WEBINAR 8 bodova

 

Do skorog viđenja, zahvaljujemo se na čitanju ove novosti.

 
  Novosti - Sve