21. 09. 2025.
(Ne)utemeljen odabir pregovaračkog postupka bez prethodne objave

Jedanaest godina, od 2012. do 2023. godine trajao je postupak utvrđivanja postojanja ili nepostojanja sukoba interesa u slučaju ugovaranja izvođenja radova na proširenju javne rasvjete, te skidanja nakita i ukrašavanja grada između grada - naručitelja (u daljnjem tekstu naručitelja) i izvođača.

Vrlo složenoj situaciji svjedoči Presuda Visokog kaznenog suda (u daljnjem tekstu VKS) od 21. svibnja 2024. godine kojom se VKS referira o žalbama Ureda za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta (dalje: USKOK) i optuženog, podnesenim protiv presude Županijskog suda u Rijeci od 13. rujna 2022.

U kontekstu svega što je sporno u ovom slučaju, VKS prihvaća žalbu USKOK-a, preinačava se prvostupanjska presuda u odluci o kazni na način da se optuženom za kazneno djelo iz članka 338. KZ/97. za koje je proglašen krivim, na temelju istog propisa izriče kaznu zatvora u trajanju od 1 (jedne) godine, a na temelju članka 67. KZ/97. primjenjuje se uvjetna osuda tako da se izvršenje izrečene kazne odgodi za vrijeme od 3 (tri) godine pod uvjetom da optuženik ne počini novo kazneno djelo.

O čemu se zapravo radi?

Optuženik kao čelnik naručitelja je, prema presudi, iskoristio svoj društveni položaj i povjerenje građana. Zaključeno je da su njegove pobude bile stjecanje imovinske koristi za svoje društvo S. doo. Tako je neosnovanim odabirom pregovaračkog postupka bez prethodne objave došlo do sklapanja dva ugovora, čime je društvo S. doo steklo veliku imovinsku korist u ukupnom iznosu od preko. 720.000,00 kuna.

 S obzirom na to da je optuženik, nakon što je izabran za čelnika naručitelja, izvršio formalni prijenos poslovnog udjela društva S. doo na ML, to društvo, i dalje je to ostala njegova privatna djelatnost te je, kako bi pogodovao svojim privatnim interesima kao čelnik naručitelja s navedenim društvom zaključio ugovore vezane uz izvođenje radova na sustavu javne rasvjete za naručitelja, kao i radova na dekoraciji i iluminaciji grada na način da je umjesto otvorenog natječaja primijenio pregovarački postupak javne nabave bez prethodne objave, pozivajući se na odredbu članka 14. stavka 2. točke 2. Zakona o javnoj nabavi (»Narodne novine«, br. 110/07. i 125/08.).

Radi se Zakonu o javnoj nabavi iz 2007. godine gdje je člankom  14. stavak 2. točka 2 bio propisan preduvjet za provođenje pregovaračkog postupka javne nabave bez prethodne objave.

Ugovor o javnim radovima može se sklapati u pregovaračkom postupku javne nabave bez prethodne objave:

.....
2. ako ugovor o javnim radovima iz tehničkih ili umjetničkih razloga ili radi zaštite isključivih prava može izvršiti samo određeni gospodarski subjekt.

.....

 

Pozivajući se na tu osnovu, naručitelj je proveo pregovarački postupak bez prethodne objave i 1. rujna 2009. je zaključio Ugovor temeljem kojeg je društvu S.doo za izvođenje radova na proširenju javne rasvjete isplaćen iznos od 521.470,20 kuna, a 15. listopada 2009. s istim društvom zaključio je Ugovor o postavljanju i skidanju nakita te ukrašavanje grada, temeljem kojeg je tom društvu isplaćen iznos od 201.410,68 kuna. Na taj način optuženik - čenik je svoje privatne interese stavio ispred javnih interesa, koje je čelnik primarno bio dužan štititi, te je proglašen krivim.

Prilikom izbora vrste i mjere kazne prvostupanjski sud je optuženom kao olakotno cijenio činjenicu da ranije nije osuđivan, kao i višegodišnji protek vremena (11 godina) od početka djela, au međuvremenu protiv njega nije pokrenut neki drugi postupak, dok mu je kao izrazito cijenjena društvena opasnost djela. Što se tiče imovinske koristi kojom je početkom djela steklo društvo S. doo, zaključeno se ne može smatrati da imovinska korist predstavlja cjelokupni iznos ugovorene cijene radova jer  je navedeno društvo ipak  izvršilo ugovorene radove, pa je zbog toga nedvojbeno imala i kako one materijalne tako i troškove za rad djelatnika u društvu.

Više o sukobu interesa poslušajte na edukacijama

WEBINAR 25. rujna - Uloga povjerenstva u sprječavanju sukoba interesa, Dinamički sustav nabave, Projektni natječaj, Pravilnik o izobrazbi u području javne nabave - WEBINAR 8 bodova

ZADAR 03. listopada - AI Artificial intelligence - Umjetna inteligencija u funkciji planiranja, pripreme i provedbe javne nabave, uloga stručnog povjerenstva u sprječavanju sukoba interesa - ZADAR 8 bodova

Do skorog viđenja !

 

 
  Novosti - Sve