27. 10. 2018.
Možemo li sagledati što se sve mijenja s novim Zakonom o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi?

Sukladno Direktivi 2014/55/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 16. travnja 2014. o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi,  donesen je i objavljen je Zakon o elektroničkom izdavanju računa u javnoj nabavi (NN 94 /2018).

 

Na koga se Zakon odnosi?

Ovaj se Zakon odnosi na:

  • javne i sektorske naručitelje kao obveznike javne nabave,
  • izdavatelje elektroničkih računa u postupcima javne nabave te
  • informacijske posrednike koji pružaju usluge razmjene elektroničkih računa i pratećih isprava u postupcima javne nabave.

 

Na što se primjenjuje Zakon?

Zakon se primjenjuje na elektroničke račune koji su izdani na temelju ugovora o javnoj nabavi ili okvirnih sporazuma sklopljenih sukladno posebnom zakonu kojim se uređuje javna nabava.

Odredbe ovoga Zakona primjenjuju se i na elektroničke račune koji su izdani na temelju ugovora proizašlih iz postupka jednostavne nabave robe i usluga te provedenih projektnih natječaja procijenjene vrijednosti manje od 200.000,00 kuna te radova procijenjene vrijednosti manje od 500.000,00 kuna.

 

Kada stupa na snagu?

Ovaj Zakon stupa na snagu osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«, osim članka 6. stavka 1. ovoga Zakona koji stupa na snagu 1. prosinca 2018. te članka 7. ovoga Zakona koji stupa na snagu 1. srpnja 2019.

 

Što propisuje članak 6. stavak 1.  i članak 7. koji imaju odgođenu primjenu?

Člankom 6. stavak 1. Zakona propisano je:

 Naručitelji su obvezni zaprimati i obrađivati te izvršiti plaćanje elektroničkih računa i pratećih isprava izdanih sukladno europskoj normi.

A člankom 7. Propisano je:

Izdavatelji elektroničkih računa obvezni su izdavati i slati elektroničke račune i prateće isprave sukladno europskoj normi.

 

Od kada postoji obveza za naručitelje?

Sukladno odgođenoj primjeni, naručitelji su obvezni zaprimati i obrađivati te izvršavati plaćanje elektroničkih računa sukladno Zakonu od 01. prosinca.

 

Što je svrha Zakona?

Zakon se temelji na usklađivanju nacionalnog zakonodavstva sa Direktivom 2014/55/EU o izdavanju elektroničkih računa, a koji su izdaju tijekom realizacije ugovora na koje se primjenjuju:

  • Direktiva 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o javnoj nabavi
  • Direktiva 2014/25/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o nabavi subjekata koji djeluju u sektoru vodnog gospodarstva, energetskom i prometnom sektoru te sektoru poštanskih usluga
  • Direktiva 2009/81/EZ Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. o usklađivanju postupaka nabave za određene ugovore o radovima, ugovore o nabavi robe i ugovore o uslugama koje sklapaju javni naručitelji ili naručitelji u području obrane i sigurnosti i
  • Direktiva 2014/23/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o dodjeli ugovora o koncesiji

Direktivom 2014/55/EU nadopunjava se proces eNabave, a uvođenjem eRačuna u javnu i jednostavnu nabavu želi se automatizirati izrada, slanje, prijenos, primitak i obrada računa. Osim toga eRačun se treba uskladiti sa europskom normom o elektroničkom izdavanju računa koja bi olakšala cirkuliranje računa između zemalja članica EU, uklonila ili smanjila prepreke u prekograničnoj trgovini.

 

Europska norma o elektroničkom izdavanju računa

Europska Komisija je provela ispitivanje praktične primjene europske norme o elektroničkom izdavanju računa za krajnjeg korisnika, u skladu s člankom 3. stavkom 1. petim podstavkom Direktive 2014/55/EU.

Ispitivanje je pokazalo da je europska norma EN 16931-1:2017 primjerena svrsi te da ispunjava kriterije iz članka 3. stavka 1. drugog podstavka Direktive 2014/55/EU, osobito kriterije o praktičnosti, jednostavnosti za korištenje i mogućim troškovima provedbe.

 

Na koje račune se odnosi Direktiva 2014/55/EU?

Direktiva 2014/55/EU trebala bi obuhvaćati samo elektroničke račune koje izdaje gospodarski subjekt kojemu je dodijeljen ugovor o javnoj nabavi ili ugovor o koncesiji (glavni izvoditelj), kao i članovi zajednice te podugovaratelji, ukoliko je tako ugovoreno.

Sukladno tome Dokumentacijom o nabavi potrebno je utvrditi načine koji bi uključivali odredbe koje se tiču korištenja ili nekorištenja elektroničkog izdavanja računa prilikom plaćanja sklopljenih ugovora o javnoj i jednostavnoj nabavi.

U kombinacijama obvezne primjene eRacuna pojavljuju se:

B2G – Business to Government

G2G – Government to Government

 

Direktiva 2014/55/EU ne uključuje obvezu za:

B2B – Business to Business

G2C – Government to Citizen

B2C – Business to Consumer

 

Kako se odražava zaprimanje eRačuna na organizaciju naručitelja?

Uvođenje eRačuna u javnu i jednostavnu nabavu donosi niz organizacijskih promjena i prilagodbi uzimajući u obzir proces zaprimanja, obrade i plaćanja računa.

Više o eRačunu i organizaciji biti će riječi na radionicama u Zagrebu, Splitu, Zadru i Dubrovniku.

 

Provjerite Kalendar edukacija i na vrijeme saznajte što i kako dalje!

eRačun u javnoj nabavi 22. do 23. studenog Zagreb

eRačun u javnoj nabavi 11. prosinca Zadar

eRačun u javnoj nabavi 13. prosinca Split

eRačun u javnoj nabavi 20. prosinca Dubrovnik

 

 
  Novosti - Sve