Stranke su sklopile neobvezujući okvirni sporazum
Tužitelj je podnio tužbu kojom osporava zakonitost osporenog rješenja Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave KLASA: UP/II-034-02/19-01/926 URBROJ: 354-01/19-9, 4. prosinca 2019. Ističe da je osporenim rješenjem djelomično usvojena njegova žalba te da su poništene dvije točke dokumentacije o nabavi u dijelu u kojem su zahvaćene nezakonitošću te da je tužena u osporenom rješenju u bitnom utvrdila da naručitelj može objaviti i pokrenuti novi postupak javne nabave te sklopiti novi ugovor o javnoj nabavi, iako za isti predmet nabave postoji sklopljen važeći okvirni sporazum, za koji postoje osigurana financijska sredstva kao i potreba za njegovim izvršenjem, odnosno da naručitelj pokretanjem novog postupka nije postupio suprotno odredbama Zakona o javnoj nabavi. Tužitelj smatra da naručitelj istovremeno ne može provoditi nekoliko postupaka javne nabave za isti predmet nabave s ciljem sklapanja okvirnih sporazuma koji ne obvezuju, odnosno da kod naručitelja istovremeno može egzistirati više ugovora okvirnih sporazuma za isti predmet nabave. Navodi da je naručitelj je u dokumentaciji o nabavi odredio uvjete pod kojima ga okvirni sporazum ne obvezuje te obzirom da niti jedan od navedenih razloga nije ispunjen nije bilo uvjeta za pokretanje novog postupka.
Tužena u odgovoru na tužbu ostaje u cijelosti kod obrazloženja osporenog rješenja. Ističe da je u konkretnom slučaju naručitelj već prilikom pokretanja konkretnog postupka javne nabave koji je dovršen sklapanjem predmetnog okvirnog sporazuma jasno u dokumentaciji o nabavi naveo da se radi o postupku koji se provodi s ciljem sklapanja neobvezujućeg okvirnog sporazuma. U konkretnom slučaju je naručitelj utvrdio da su se u međuvremenu, od sklapanja okvirnog sporazuma koji ne obvezuje, promijenile okolnosti te da isti predmet nabave ima priliku efikasnije i ekonomičnije nabaviti kroz provedbu otvorenog postupka javne nabave. U okvirnom sporazumu propisani su razlozi za isključenje ponuditelja, što su vrsta kriterija za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta iz članka 251. do 254. ZJN-a i nisu ni u kakvoj korelaciji sa eventualnim razlozima za nesklapanje pojedinačnog ugovora o javnoj nabavi na temelju uvjeta iz okvirnog sporazuma.
Tužbeni zahtjev nije osnovan. Iz spisa predmeta proizlazi da je žalba djelomično usvojena te su poništene točke 30. i 43. dokumentacije o nabavi, a žalba je odbijena u odnosu na točku 23. alineja 4. Tehničke i stručne sposobnosti dokumentacije o nabavi te u odnosu na ostale žalbene navode. U postupku je ostalo sporno da li okvirni sporazum koji je sklopljen s tužiteljem na četiri godine obvezuje na izvršenje te da li se mogao za isti predmet nabave provoditi postupak javne nabave za koji je već ranije sklopljen okvirni sporazum 10. srpnja 2018. sa tužiteljem. Tužitelj navedeno osporava u tužbi i smatra da se nije mogao voditi postupak javne nabave za isti predmet javne nabave dok je na snazi okvir sporazum koji je s njim sklopljen dana 10. srpnja 2018. na razdoblje od četiri godine. Tužena je ocjenjujući osnovanost žalbenih navoda utvrdila da navedeni žalbeni navod nije osnovan te je u obrazloženju osporenog rješenja i u odgovoru na tužbu istakla da je u prethodnom postupku javne nabave naručitelj proveo postupak javne nabave radi sklapanja okvirnog sporazuma koji je u konačnici i sklopljen s tužiteljem dok je postupak javne nabave koji je predmet osporenog rješenja proveden radi sklapanja ugovora o javnoj nabavi, a ne dodatnog drugog okvirnog sporazuma za isti predmet javne nabave za koji već postoji okvirni sporazum. Posebno je istaknuto da je do izvršenja okvirnog sporazuma došlo tek kada se sklopi ugovor o javnoj nabavi. Ističe da su ugovorne strane sklopile neobvezujući okvirni sporazum i poziva se na odredbu članka 148. stavak 2. ZJN-a. Odredbom članka 148. stavka 1. ZJN-a propisano je da se okvirni sporazum može sklopiti s jednim ili više gospodarskih subjekata. Odredbom članka 148. stavka 2. propisano je da okvirni sporazum s više gospodarskih subjekata ne obvezuje stranke na sklapanje ugovora na temelju tog okvirnog sporazuma, a okvirni sporazum s jednim gospodarskim subjektom obvezuje stranke na izvršenje okvirnog sporazuma, ako je tako javni naručitelj odredio u dokumentaciji o nabavi. Kako javni naručitelj u dokumentaciji o nabavi, koji je sklopio s tužiteljem nije odredio dokumentacijom o nabavi da okvirni sporazum sklopljen s jednim gospodarskim subjektom, u konkretnom slučaju tužiteljem, obvezuje stranke na izvršenje okvirnog sporazuma, zakonito je navedeni prigovor tužitelja odbijen te je u tom dijelu žalba zakonito odbijena, kao neosnovana.
PRESUDA Poslovni broj: UsII-12/20-7, 13. veljače 2020.
RJEŠENJE KLASA: UP/II-034-02/19-01/926 URBROJ: 354-01/19-9, 4. prosinca 2019.
Naručitelj: Grad Split, Split
Žalitelj: Point Split d.o.o., Split
Predmet nabave: Radovi na održavanju izvankolničkih i javnoprometnih površina (po grupama)
Datum odluke: 13/02/2020
Klasa rješenja: PRESUDA Poslovni broj: UsII-12/20-7, 13. veljače 2020. RJEŠENJE KLASA: UP/II-034-02/19-01/926 URBROJ: 354-01/19-9, 4. prosinca 2019.