ZJN 2016 kod kriterija za odabir gospodarskog subjekta (uvjeta sposobnosti) ne predviđa da angažirani tehnički stručnjaci moraju biti zaposlenici ponuditelja
Žalitelj ističe da je naručitelj izmijenio točku 4.4. dokumentacije o nabavi, naslova „Oslanjanje na sposobnosti drugih gospodarskih subjekata“ te ističe da sukladno članku 278. ZJN 2016 javni naručitelj može zahtijevati da određene ključne zadatke, odnosno poslove obavlja izravno sam ponuditelj ili član zajednice ponuditelja, međutim, da navedenim člankom Zakona nije propisano da te određene ključne zadatke, odnosno poslove trebaju obavljati zaposlenici ponuditelja ili člana zajednice ponuditelja. Uvjetovanje da su stručnjaci 1, 2 i 3 u radno pravnom statusu na puno radno vrijeme kod ponuditelja nije sukladno odredbama članka 278. ZJN 2016, odnosno način na koji će ponuditelj urediti svoj odnos sa stručnjakom koji nije njegov zaposlenik, već njegov vlastiti resurs, nije u nadležnosti naručitelja, zaključuje žalitelj u žalbenom navodu.
Naručitelj u odgovoru na žalbu ističe da je zahtjevom za radno pravnim statusom stručnjaka 1-3 (voditelj izrade studijske dokumentacije, stručnjak za građevinski infrastrukturni podsustav, stručnjak za prometnu tehnologiju) moguće osigurati veću kvalitetu izrađenih varijantnih rješenja te kompletne studijske dokumentacije. Naručitelj je poučen svojim dosadašnjim negativnim iskustvom iz sličnih ugovora predmetnom izmjenom propisao ovaj zahtjev kako bi osigurao da predmet nabave odnosno usluga bude pravovremena i uredno izvršena. Naručitelj smatra da svaki drugi oblik angažmana navedenih stručnjaka kod ponuditelja ili člana zajednice ponuditelja predstavlja prevelik rizik za uredno ispunjenje ugovorne obveze budućeg ugovaratelja. Dosadašnja iskustva naručitelja u provedbi sličnih ugovora pokazala su da oslanjanje gospodarskih subjekata na stručnjake koji vrše ključne dijelove multidisciplinarne studijske dokumentacije u pravilu rezultira otežanom komunikacijom i kašnjenjem s dostavom ključnih isporučevina te je stoga naručitelj iskoristio svoje zakonsko pravo kako bi osigurao nesmetanu provedbu ugovora koji se sufinancira iz fondova EU te je pravovremena provedba ključni uvjet za povlačenje bespovratnih sredstava.
Člankom 278. ZJN 2016 propisano je da u slučaju ugovora o javnoj nabavi radova, ugovora o javnoj nabavi usluga ili ugovora o javnoj nabavi robe koji uključuju poslove postavljanja ili instalacije, javni naručitelj može zahtijevati da određene ključne zadatke, odnosno poslove obavlja izravno sam ponuditelj ili član zajednice ponuditelja. Dakle, citirana zakonska odredba predstavlja svojevrsnu iznimku od pravila da se gospodarski subjekt može radi dokazivanja ispunjavanja uvjeta ekonomske i financijske te tehničke i stručne sposobnosti osloniti na sposobnost drugih subjekata. Naručitelj ima zakonsku ovlast tražiti obavljanje ključnih zadataka odnosno poslova od ponuditelja odnosno člana zajednice ponuditelja. Pri tome, članak 278. ZJN 2016 ne sadrži nikakve odredbe vezano za angažiranost tehničkih stručnjaka tih ponuditelja odnosno ne uvjetuje da angažirani tehnički stručnjaci moraju biti zaposlenici ponuditelja. Štoviše, odredba članka 256. stavka 3. ZJN 2016 propisuje da prilikom određivanja kriterija za odabir gospodarskog subjekta (tehnička i stručna sposobnost) javni naručitelj smije zahtijevati samo minimalne razine sposobnosti koje osiguravaju da će gospodarski subjekt biti sposoban izvršiti ugovor o javnoj nabavi. ZJN 2016 kod kriterija za odabir gospodarskog subjekta (uvjeta sposobnosti) ne predviđa da angažirani tehnički stručnjaci moraju biti zaposlenici ponuditelja, dok je u konkretnom slučaju naručitelj upravo taj uvjet odredio kao poseban uvjet za izvršenje ovog predmeta nabave. Prema ocjeni ovog tijela, propisivanjem uvjeta zaposlenja stručnjaka na način kako je to naručitelj odredio u točki 4.4. dokumentacije o nabavi (A. Upute ponuditeljima), zapravo predstavlja zaobilaženje primjene članka 268. stavka 1. točke 4. ZJN 2016. Slijedom svega navedenog, ovo tijelo ocjenjuje da je naručitelj u konkretnom slučaju postupio protivno odredbama ZJN 2016, slijedom čega je žalbeni navod ocijenjen osnovanim.
RJEŠENJE: KLASA: UP/II-034-02/22-01/529 URBROJ: 354-02/8-22-8, 9. rujna 2022.
Naručitelj: HŽ Infrastruktura d.o.o., Zagreb
Žalitelj: Građevinski laboratorij d.o.o., Osijek
Predmet nabave: Usluga izrade studije razvoja željezničkog čvora Zagreb
Datum odluke: 09/09/2022
Klasa rješenja: KLASA: UP/II-034-02/22-01/529 URBROJ: 354-02/8-22-8, 9. rujna 2022.
Broj objave u EOJN: 2022/S 0F5-0008416
Članak: Članak 278.
Osnovan žalbeni navod: Da