01. 09. 2022.

U spornoj točki 4.4. dokumentacije o nabavi (A. Upute ponuditeljima) naslova Oslanjanje na sposobnosti drugih gospodarskih subjekata, vidljiva je izmjena koja se sastoji u tome da je naručitelj po prvi puta propisao da sukladno članku 278. ZJN 2016 zahtijeva da u izvršenju ovog predmeta nabave izravno sam ponuditelj ili član zajednice ponuditelja raspolaže stručnjacima koji će biti odgovorni za izradu idejnih i glavnih projekata željezničkog gornjeg ustroja, konstruktorskih građevina i željezničkog elektroenergetskog infrastrukturnog podsustava. Zbog toga ponuditelj koji nastupa samostalno ili član zajednice gospodarskih subjekata koji će pružati predmetne usluge mora imati zaposlene stručnjake 1, 2 i 3 što će dokazati tako da dostavi dokaze/dokumente o njihovom radnopravnom statusu na puno radno vrijeme za vrijeme trajanja usluge (npr. potvrda (elektronički zapis) Zavoda za mirovinsko osiguranje ili drugi jednakovrijedni dokument). Žalitelj osporava zakonitost izmjene točke 4.4. dokumentacije o nabavi kojom je uveden uvjet zaposlenja na puno radno vrijeme za vrijeme trajanja usluge ključnih stručnjaka 1, 2 i 3 kod ponuditelja ili člana zajednice ponuditelja.

Ocjena DKOM - člankom 278. ZJN 2016 propisano je da u slučaju ugovora o javnoj nabavi radova, ugovora o javnoj nabavi usluga ili ugovora o javnoj nabavi robe koji uključuju poslove postavljanja ili instalacije, javni naručitelj može zahtijevati da određene ključne zadatke, odnosno poslove obavlja izravno sam ponuditelj ili član zajednice ponuditelja. Navedena odredba dio je Pododjeljka 5. Odjeljka C Dokazivanje kriterija za kvalitativni odabir gospodarskog subjekta, a sadrži odredbe o oslanjanju na sposobnost drugih subjekata. Dakle, citirana zakonska odredba predstavlja svojevrsnu iznimku od pravila da se gospodarski subjekt može radi dokazivanja ispunjavanja uvjeta ekonomske i financijske te tehničke i stručne sposobnosti osloniti na sposobnost drugih subjekata. Naime, u slučaju da naručitelj želi da određene ključne zadatke, odnosno poslove obavlja izravno sam ponuditelj ili član zajednice ponuditelja, a ne gospodarski subjekt na čiju se sposobnost ponuditelj ili član zajednice ponuditelja namjerava osloniti, naručitelj ima zakonsku ovlast tražiti obavljanje ključnih zadataka odnosno poslova od ponuditelja odnosno člana zajednice ponuditelja. Pri tome, članak 278. ZJN 2016 ne sadrži nikakve odredbe vezano za angažiranost tehničkih stručnjaka tih ponuditelja odnosno ne uvjetuje da angažirani tehnički stručnjaci moraju biti zaposlenici ponuditelja. Štoviše, odredba članka 256. stavka 3. ZJN 2016 propisuje da prilikom određivanja kriterija za odabir gospodarskog subjekta (tehnička i stručna sposobnost) javni naručitelj smije zahtijevati samo minimalne razine sposobnosti koje osiguravaju da će gospodarski subjekt biti sposoban izvršiti ugovor o javnoj nabavi. Dakle, minimalna razina sposobnosti predstavlja onaj uvjet koji je prema procjeni naručitelja dostatan pokazatelj da neće biti ugrožena sposobnost odabranog ponuditelja da izvrši ugovor o javnoj nabavi. Prema Direktivi 2014/24/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. koja je u cijelosti implementirana u ZJN 2016, suština je u tome da se uvjeti sposobnosti postave na dovoljno niskoj razini kako bi se konkretan postupak javne nabave učinio pristupačnim i privlačnim sve većem broju ponuditelja, kako bi se kroz tržišno natjecanje ostvarila što veća kvaliteta ponuda. S tim u svezi potrebno je uputiti na odredbu članka 268. stavka 1. točke 4. ZJN 2016 kojom je propisano da se tehnička i stručna sposobnost gospodarskog subjekta može dokazati i podacima o angažiranim tehničkim stručnjacima ili tehničkim tijelima, neovisno o tome pripadaju li izravno gospodarskom subjektu. Dakle, ZJN 2016 kod kriterija za odabir gospodarskog subjekta (uvjeta sposobnosti) ne predviđa da angažirani tehnički stručnjaci moraju biti zaposlenici ponuditelja, dok je u konkretnom slučaju naručitelj upravo taj uvjet odredio kao poseban uvjet za izvršenje ovog predmeta nabave (vidljivo i iz točke 9.2. Uvjeti za izvršenje ugovora). Dakle, prema ocjeni ovog tijela, propisivanjem uvjeta zaposlenja stručnjaka na način kako je to naručitelj odredio u točki 4.4. dokumentacije o nabavi (A. Upute ponuditeljima), zapravo predstavlja zaobilaženje primjene članka 268. stavka 1. točke 4. ZJN 2016. Isto tako, zaposlenje ključnog stručnjaka na puno radno vrijeme za vrijeme trajanja ugovora kod ponuditelja ili člana zajednice ponuditelja nije nužno za ostvarenje svrhe iz članka 278. ZJN 2016, kako na to pravilno ukazuje žalitelj Mobilita Evolva d.o.o., Zagreb.

RJEŠENJE: KLASA: UP/II-034-02/22-01/505 URBROJ: 354-02/13-22-9, 1. rujna 2022.

Zakon: ZJN 2016
Naručitelj: HŽ-Infrastruktura d.o.o., Zagreb
Žalitelj: Mobilita Evolva d.o.o., Zagreb i Trames d.o.o., Dubrovnik
Predmet nabave: Izrada projektne dokumentacije za modernizaciju željezničke pruge na dionici Zagreb Glavni kolodvor-Hrvatski Leskovac
Datum odluke: 01/09/2022
Klasa rješenja: KLASA: UP/II-034-02/22-01/505 URBROJ: 354-02/13-22-9, 1. rujna 2022.
Broj objave u EOJN: 2022/S 0F5-0008754 te ispravci objave broj: 2022/S F14-0014588, 2022/S F14-0016104, 2022/S F14-0019743, 2022/S F14- 0021577, 2022/S F14-0023339, 2022/S F14-0025334 i 2022/S F14-0028642
Članak: Članak 278. ZJN 2016
Osnovan žalbeni navod: Da
 
  Baza rješenja DKOM - Sve