21. 08. 2017.

Žalitelj navodi da je odabrani ponuditelj, postupajući po naručiteljevom zahtjevu za dostavom dokaza sposobnosti, dokaza da ne postoje osnove za isključenje te objašnjenje izrazito niske cijene ponude, u odgovoru naveo da je prije javnog nadmetanja pretrpio požar te da zbog toga ima namjeru koristiti kapacitete kooperanata, sve do nastavka vlastite proizvodnje. Žalitelj smatra da je odabrani ponuditelj navedene informacije o korištenju kapaciteta kooperanata bio dužan predati zajedno sa ponudom te navesti podugovaratelje odnosno subjekte na čiju se sposobnost oslanja isključivo prilikom podnošenja ponude, a nikako naknadno. Navodi da Zakon o javnoj nabavi nigdje ne predviđa mogućnost uvođenja novih gospodarskih subjekata nakon otvaranja ponuda, u obliku zajednice ponuditelja ili gospodarskog subjekta na koji se ponuditelj oslanja, stoga je nejasno na kojem pravnom temelju je naručitelj dopustio odabranom ponuditelju da naknadno uvede u svoju ponudu nove gospodarske subjekte na koje će se ponuditelj osloniti. Nadalje, ukoliko se odabrani ponuditelj oslanja na sposobnost drugih subjekata, morao je dokazati naručitelju da će imati na raspolaganju potrebne resurse za izvršenje ugovora. Također, naručitelj je dužan provjeriti ispunjavaju li subjekti na čiju se sposobnost odabrani ponuditelj oslanja relevantne kriterije za odabir te postoje li osnove za njihovo isključenje. Ukoliko su pak ti subjekti podugovaratelji, ponuditelj je bio obvezan navesti koji dio ugovora namjerava dati u podugovor te dostaviti ESPD za te subjekte.

Utvrđeno je da je odabrani ponuditelj, postupajući po traženju naručitelja, u dopisu od 12. lipnja 2017. godine pojasnio da je nabavio sve strojeve potrebne za proizvodnju, da uređuje prostor sa potrebnim instalacijama i drugom infrastrukturom za nastavak proizvodnje. Nadalje je naveo da trenutno koristi kapacitete kod kooperanata, a sve do nastavka proizvodnje u vlastitom proizvodnom pogonu. Naručitelj je nakon toga, u dopisu od 19. lipnja 2017. godine, zatražio od odabranog ponuditelja da dostavi dokument iz kojega će biti vidljivo da će imati na raspolaganju potrebne resurse za izvršenje ugovora, primjerice prihvaćanjem obveze prethodno navedenih kooperanata da će te resurse staviti na raspolaganje odabranom ponuditelju. Postupajući po ovom zahtjevu, odabrani ponuditelj je dostavio izjavu subjekta Bos d.o.o. Ludbreg, u kojoj je navedeno da će taj subjekt staviti na raspolaganje odabranom ponuditelju resurse nužne za izvršenje ugovora u ovom postupku javne nabave.

DKOM ocjenjuje da je razvidno da gospodarski subjekti koje odabrani ponuditelj navodi u dopisu od 12. lipnja nisu njegovi podugovaratelji. U odnosu na navod žalitelja da je riječ o subjektima na čiju će se sposobnost odabrani ponuditelj osloniti, a koji su uvedeni naknadno, nakon krajnjeg roka za dostavom ponuda, i to bez pravnog temelja, treba naglasiti da je odredbe o oslanjanju na sposobnost drugih subjekata iz pododjeljka 5. odjeljka C poglavlja 4. ZJN 2016 naručitelj ugradio u točku 19. dokumentacije o nabavi, kojom je propisao da se gospodarski subjekt može u postupku javne nabave radi dokazivanja ispunjavanja kriterija za odabir gospodarskog subjekta, vezano za ekonomsku, financijsku, tehničku i stručnu sposobnost, osloniti na sposobnost drugih subjekata, bez obzira na pravnu prirodu njihova međusobnog odnosa. Nadalje, gospodarski subjekt može se u postupku javne nabave osloniti na sposobnost drugih subjekata radi dokazivanja ispunjavanja kriterija koji su vezani uz obrazovne i stručne kvalifikacije ili uz relevantno stručno iskustvo, samo ako će ti subjekti izvoditi radove ili pružati usluge za koje se ta sposobnost traži. Konačno, propisano je da ako se gospodarski subjekt oslanja na sposobnost drugih subjekata, mora dokazati javnom naručitelju da će imati na raspolaganju potrebne resurse za izvršenje ugovora, primjerice prihvaćanjem obveze drugih subjekata da će te resurse staviti na raspolaganje gospodarskom subjektu.

Glede kriterija za odabir gospodarskog subjekta, uvjeta sposobnosti, točnije tehničke i stručne sposobnosti, naručitelj je točkom 17. B. dokumentacije o nabavi propisao da ponuditelji kao dokaz tehničke i stručne sposobnosti moraju dostaviti uzorke ponuđene obuće, uzorak kože/osnovnog materijala, certifikate o sukladnosti sa pripadajućom dokumentacijom te pravilno ispunjene tehničke specifikacije. Uvidom u sadržaj zapisnika o pregledu i ocjeni ponuda, utvrđeno je da je odabrani ponuditelj dostavio tražene dokaze, odnosno dokazao tehničku i stručnu sposobnost.

Iz utvrđenih činjenica proizlazi da je naručitelj postavio odabranom ponuditelju upit koji se tiče faze izvršenja ugovora, pozivajući se na točku 15. dokumentacije o nabavi, kojom je propisan rok isporuke robe, a ne upit vezan za dokazivanje tehničke i stručne sposobnosti. S obzirom na dokaze tehničke i stručne sposobnosti tražene točkom 17. B. dokumentacije o nabavi, subjekti koje odabrani ponuditelj navodi u svom dopisu nisu subjekti na čiju se sposobnost on oslanja radi dokazivanja tehničke i stručne sposobnosti, odnosno, odabrani ponuditelj navođenjem tih subjekata nije izmijenio svoju ponudu. Slijedom svega navedenog, žalbeni se navod ocjenjuje neosnovanim.

RJEŠENJE KLASA: UP/II-034-02/17-01/506, URBROJ: 354-01/17-8, od 21. kolovoza 2017.

Zakon: ZJN 2016
Naručitelj: Ministarstvo unutarnjih poslova
Žalitelj: Borovo d.d. i Jelen Professional d.o.o. Čakovec
Predmet nabave: Obuća-cipele niske i visoke, temeljna, granična, IJP, UPPS, Krim, podijeljenja 3 (tri) grupe
Datum odluke: 21/08/2017
 
  Baza rješenja DKOM - Sve